Rakentaminen‎ > ‎

Helpporakenteinen peräsinpinna

19.7.2007  K. Nykänen

Tässä on peräsinpinnan teko-ohje, joka on varmasti helpoimmasta päästä. Tarvikkeita joutuu hiukan hakemaan eri yrityksista, mutta kaikki on myytävänä "taviksille". Onnistumisen edellytyksenä on, että peräsinkotelon "ohjausviiksi" on ohutta materiaalia (esim. alumiinia), sillä rakenteessa käytettävän päällonivelen ruuvi on lyhyt.

Rakenne on yksinkertaisuudessaan seuraava: Peräsimen ohjauspinna on tehty 15 mm paksusta Exelin lasikuituputkesta, jota saa metritavarana Etrasta (www.etra.fi, entinen Teollisuus-Etola). Pinnan pituus täytyy sovittaa aluksen rungon mittojen mukaan, mutta n. 2,5 m on varmasti lähellä totuutta. Pinnan etupäähän (käden puoleinen pääty) laitetaan suojaksi muovitulppa, joita saa myöskin Etrasta. Muovitulppa maksaa alle euron ja suojaa kädet lasikuitupiikeilta.


Kuva Halpa muovitulppa lasikuituputken pään suojana

Pinna kiinnittyy peräsinkotelon ohjausviikseen pallonivelellä (kierteet 6M), joita on kaupan ainakin Class Ohlsonilla (www.clasohlson.fi). Jotta ohjauspinnan voi irroittaa viiksestä, epoksoidaan ohjauspinnan päätyyn sisäpuolelle 6 mm paksu ja n. 50 mm pitkä ruuvi. Ruuvin pituudella ei ole niin väliä, mutta n. 30-50 mm pitkä on helppo epoksoida putken sisään.


Kuva: Pallonivel peräsinkotelon viiksessä ja valmiiksi liimattu ruuvi pinnan sisällä

Pinnan sisään tulevan ruuvin saa liimattua helposti suoraan asentoon jos ruuviin laittaa 6 mm prikat, jotka on tuettu muttereilla (katso kuva). Ruostumattomat 6 mm prikat on samankokoiset kuin lasikuituputken sisämitta (n. 12 mm), joten ruuvi tulee helposti liimattua suoraan. Ruostumattomia ruuveja, muttereita ja prikkoja saa Class Ohlsonilta (saa myös rautakaupoista ja Biltemasta),


Kuva: Ruuvin saa liimattua suoraan, jos siihen laittaa pari prikkaa, jotka tuetaan paikoilleen muttereilla

Jotta peräsinpinna pysyy aina käden ulottuvissa jopa silloin kun se putoaa veteen, muista laittaa runkoon narulenkki jonka läpi peräsinpinna kulkee. Se lisää turvallisuutta.
Comments