Rakentaminen‎ > ‎

Lasikuituisen kappaleen tekeminen muotista

Viimeksi päivitetty 2.8.2007,  Nykänen

Lasikuidusta saa kotikonsteinkin tehtyä hyvälaatuisia osia purjekanoottiin. Homma vaatii vain kärsivällisyyttä ja aikaa pari iltaa.

Lasikuidusta (lujitemuovista) tehdyn tuotteen lopulliseen laatuun vaikuttaa merkittävästi kaikki muotin pintavirheet - pienetkin kolot "kopioituvat" tehtyyn kappaleeseen. Muotiksi soveltuu esim. filmivaneri, alumiini (metalli yleensä) ja tietenkin laskuituitu. Tässä artikkelissa on perusasioita polyesteristä tehtävän kappaleen tekemiseksi. Materiaalien ostospaikkoja löydät kauppiaslistasta. Kemikaaleista tarvitset seuraavaa:
  • Polyesterihartsia
  • Kovettajaa
  • Gelcoattia
  • Asetonia (työvälineiden pudistamiseen)

Kemikaalien lisäksi tarvitset:
  • Hyvin istuvat kumihanskat; kotikäyttöön (esim. siivoukseen tarkoitetut) kumihanskat on heppoiset - parempi jos löydät esim. harmaita teollisuushanskoja rautakaupasta tai muuten tukevat kumihanskat.
  • Muottivahaa
  • Rättejä kiillottamiseen; nukkaamatonta kangasta. Huoltoasemilta voi ostaa auton kiillottamiseen tarkoitettuja kertakäyttöliinoja.
  • Pensseleitä ja/tai mohair-tela
  • Lasikuitukangasta ja/tai mattoa. Jos tiedossa on tiukkoja kulmia tai tarvitaan kahden osan liittämistä (esim. kajakin kansi ja runko) niin laajat pinnat voi tehdä matolla ja liitokset lasikuitunauhalla tai lasikuitukangaasta leikatuilla suikaleilla.
  • Lasi tai peltiastioita; isot peltiset suolakurkkutölkit sopivat erinomaisesti tarkoitukseen, samoin lasiset hillopurkit ja alumiiniset uunivuoat. Älä käytä muovipurkkeja - ne saattavat sulaa.
  • Vaa'an tai mitta-astian ja pari injektioruiskua. Hartsin mittaamiseen sopii hyvin kotitalouskäyttöön tarkoitettu metallinen 0,5 tai 1 litran "jauhomitta". Kun jauhomitan pesee käytön jälkeen niin se on käytössä ikuinen, mutta ei varmasti kelpaa enään keittiöön). Injektioruiskua käytettään kovettajan (ja parafiinin) mittaamiseen.

Suositusten mukaan työskentely on on suoritettava tilassa jossa on tasainen +20 C +/- 4 C lämpötila, muottiin ei saa kohdistua vetoa, suoraa aurigonvaloa tai muuta lämpösäteilyä ja tilan on oltava pölytön. Ilman kosteuden tulisi olla n. 50-70 % välillä, joten sateisena päivänä homma kannattaa unohtaa vaikka olisikin katos jossa tehdä töitä. Mikäli sinulla ei ole käytössä kosteusmittaria, kastele tyskentelytilassa olevan kappaleen (vastaava kuin laminoitava) pinta märällä pyyhkeellä. Jos pinta kuivuu 10-15 minuutin sisällä, lämpötila on riittävä (ohje Hempelin maalausoppaasta).

Kovin myöhään illalle projektia ei kannata jättää, koska myös yökaste saattaa pilata koko työn. Käytännössä ulkona työskentely onnistuu kauniina lämpöisenä päivänä. Rajoitteistaan huolimatta ulkona työskentely on kotioloissa mukavaa hajuhaittojen välttämiseksi.

1.) Vahaa muotti (tai muottina käytettävä kappale) useaan (n. 4- 5) kertaan tarkoitukseen sopivalla muottivahalla. Vahattu pinta täytyy kiillottaa kunnolla jokaisen vahauskerran jälkeen.

2.) Sekoita gelcoattiin kovetetta tuotteen ohjeen mukaan, yleensä n. 2% gelcoatin määrästä (eli 100 ml gelcoattia tulee 2 ml kovetetta). Kovetetta on helppo annostella pieninä määrinä apteekista ostettavalla n. 5 ml injektioruiskulla. Suurempia määriä voi olla helpompi mitata vaa'alla. Levitä gelcoat muottiin levellä pensselillä tasaiseksi kerrokseksi. Geelin märkäpaksuuden tulee olla n. 0,5 - 0,8 mm. Eli teoriassa 1 m2 alueelle kuluu gelcoattia n. 0,5-0,8 litraa.

Jätä gelcoat kuivumaan seuraavaan päivään ennen seuraavaa vaihetta. Laminointi tulee kun gelcoat on hyvin kuivanut (vähintään 3 h), ei kuitenkaan yli 24 tuntia maalauksesta.

Leikkaa valmiiksi lasikuidusta sopivankokoisia paloja laminointia varten. Saumakohdissa erikerrosten saumat täytyy tulla eri eri kohtiin (vähintään 2 cm limitys). Sekoita astiassa paikallaan seisonut polyesteri. Sekoita hartsiin kovettaja (n. 1%) ja sekoita hyvin. Levitä muotin pintaan (gelcoat kerroksen päälle) kerros hartsia, jonka päälle levitä kerros lasikuitua. Kostuta lasikuitumatto pensselillä läpimäräksi ja lisää pensselillä tarvittaessa hartsia. Telaa ilmakuplat pois. Lisää toinen kerros lasikuitumattoa ja telaa/pensselöi läpimäräksi. Ahkera telaaminen säästää hartsin kulutusta ja siten alentaa myös lopputuksen kokonaispainoa. Lisää lasikuitu kerroksia edellisen mallin mukaan (kuitu - pensselöinti - telaus).

Suuret suorat pinnat on hyvä jäykistää lisävahvistuksella. Jäykistävän materiaalin ei tarvitse ollä jäykkää - ideana on tehdä suoraan pintaa muotoja jotka jäykistävät rakennetta. Yksinkertaisimillaan jäykistiminä toimii suikale polyuretaania jonka päälle laminoidaan kerros mattoa.

Lasikuitupinnan paksuutta voi kasvataa useammassa erässä. Edellisenä päivänä laminoidun pinnan päälle voi suoraan laminoida uuden kerroksen, Vanhempi laminoitu pinta on syytä hioa ennen uutta kuitukerrosta.

Anna kuivahtaa seuraavaan päivään ennen muotista irrottamista.

Leikkaa rälläkällä ylimääräiset reunat ja hio reunat sileiksi hiomapaperilla, jonka karkeus on n. 60.

3.) Lasikuidun "takapuolen" pinnat, jotka ovat alttiina katseille, on hyvä pinnoittaa topcoatilla. Topcoat on käytännössä samaa tavaraa kuin gelcoat, mutta siihen on lisätty parafiinia. Parafiinin ansiosta gelcoat ei jää tahmeaksi kun sitä ei käytätä suoraan muotin pintaa vasten.

Valmis lasikuitupinta on syytä vahata ja kiillottaa. Myöhempia huoltotoimia saattaa helpottaa, jos ei käytä silikonipitoista vahaa, sillä silikoni heikentää korjaukseen käytettävän laminaatin tarttumista.

Asiasta kiinnostuneiden kannattaa tutustua Muoviyhdistys Ry:n (www.muoviyhdistys.fi) julkaisemaan kirjaan "Komposiittirakenteet" (500 sivua, ISBN 951-9271-27-9) joka tarjoaa paljon perustietoa aiheesta. Kirja on tarkoitettu ammattilaisille sekä opiskelijoille, ja harrastajahan on ikuinen opiskelija. Kirja kannattaa tilata suoraan yhdistykselta - kirjakaupat pyytävät kirjasta huomattavasti korkeampaa hintaa.

Huom! Tämän artikkelin kirjoittaja on lasikuitutöissä täysi amatööri - teksti perustuu ammattilaisten ohjeisiin ja kantapään kautta opittuun.

--
Lähteet:
http://www.api.hut.fi/Dokumentit/KSI-LOPPURAPORTTIfinal2.pdf
http://www.opelclubfinland.fi/forum/viewtopic.php?t=35134)
http://www.kevra.fi/data/attachments/Polyesterilaminointi.doc
http://www.pakcem.com/Laminointiohjeet_sek%E4_puuveneen_p%E4%E4llystysohje.pdf
Comments